tisdag 7 april 2009

Länge sen sist

Nu var det länge sen sist jag skrev på bloggen, ska inte upprepas. =) Jag har haft lite att göra om man säger så. Nu är jag dock tillbaka och hade i detta blogginlägg tänkt prata lite om utrustning faktiskt.

För att fjällvandra behöver man prylar av olika slag. Man behöver skor att gå i, en ryggsäck, ett tält, ett spritkök osv. Det är lätt att hela friluftsvängen blir en enda stor prylsfär. Det är den också till stor del.
Jag vill dock slå ett slag för att använda saker man redan har. Har man en gammal ramryggsäck behöver man faktiskt inte gå och köpa en ny ryggsäck för 3 500 kr. Och vet ni vad, det funkar jättebra att vandra i gummistövlar även fast det kan vara svårt att tro det när man läser i friluftskatalogerna välfyllda sidor. Ja, ni förstår resonemanget - det går att applicera på många saker.

Däremot är det viktigt att det man har håller ihop och inte vållar onödigt obehag - typ skoskav. Har man ett par stövlar som man vet att man får feta skoskavet av kanske man kan fundera på en annan lösning. Samma sak med ryggsäckar - en ryggsäck som inte sitter bra, hur mycket man än justerar axelremmar och midjebälte, är en plåga att ha och förstör mycket av upplevelsen att vandra. Det blir ungefär som att måla den fantastiska naturen med ful-penseln. Om man sedan inte har råd att, eller vill, köpa nya grejer kan man låna grejer istället.

Mitt förslag är att titta igenom vad du har, testa grejerna, för att sedan fundera på om du behöver låna eller köpa någon ny utrustning.


Nästa gång tror jag att jag kommer att skriva något om mat.

Inga kommentarer: